Opdrachtgeverschap

Overzicht

Opdrachtgeverschap

Het belang van goed opdrachtgeverschap

Steeds meer bedrijven werken met externen. Bijvoorbeeld om tijdelijk expertise in huis te halen of om flexibel te blijven tijdens een drukke periode. Het kan dan gaan om zzp’ers of gedetacheerden, maar ook om uitzendkrachten. Deze externen staan niet op de loonlijst en vallen dus vaak buiten de regelingen die binnen het bedrijf gelden. Maar ook al bent u als bedrijf officieel geen werkgever, u bent wel de opdrachtgever en als opdrachtgever kunt u meer uit uw externen halen door middel van goed opdrachtgeverschap.

Er zijn meerdere redenen om actief bezig te zijn met goed opdrachtgeverschap. Als een uitzendkracht direct aan de slag kan zonder te hoeven wachten op bijvoorbeeld toegang of PBM’s, dan scheelt dit tijd en geld en ook voor de uitzendkracht is dit fijn binnenkomen. Door de uitzendkracht te leren kennen, weet u waar hij of zij goed in is en hoe dit in te zetten is in uw bedrijf. En door te zorgen voor een fijne arbeidsrelatie wordt er beter werk geleverd.

Goed opdrachtgeverschap zorgt er dus voor dat alle partijen tevreden zijn. De uitzendkracht voelt zich betrokken bij de organisatie en de organisatie krijgt goed werk geleverd. Maar wat is goed opdrachtgeverschap nu precies? Volg deze stappen en dan bent u al een heel eind!

1 Planning

Bedenk op tijd wanneer en hoeveel mensen u nodig heeft. Hierna kunt u dit uit handen geven bij Kei Uitzendbureau.

2 Uw bedrijf als merk

Zorg ervoor dat u bekendstaat om een goede werkgever waar iedereen graag voor zou willen werken. Dit trekt niet alleen uitzendkrachten aan, maar ook vaste werknemers.

3 Omschrijving werkzaamheden

Geef duidelijk op papier aan wat de werkzaamheden en verantwoordelijkheden zijn. Door de opdracht zo helder mogelijk te formuleren krijgt u het beste resultaat. Zorg ervoor dat de uitzendkracht alle informatie krijgt, ook de informatie die voor u als vanzelfsprekend lijkt. De uitzendkracht is nieuw bij het bedrijf, dus beschikt niet over dezelfde achtergrondinformatie.

4 Inwerken

Zorg ervoor dat alles geregeld is voor de uitzendkracht, zodat deze direct aan de slag kan. Hieronder vallen bijvoorbeeld zaken als een toegangspasje en toegang tot systemen. Het is ook fijn als een directe collega de tijd kan nemen om de uitzendkracht in te werken en kan aanwijzen waar de kantine is en bij wie je moet zijn voor wat.

5 Betrokkenheid

Uitzendkrachten zullen beter hun best doen als zij zich ook betrokken voelen bij het bedrijf. Vraag dus regelmatig even hoe het gaat. Dit kan in een gepland gesprek, maar ook als jullie elkaar bij de koffieautomaat tegenkomen. Dit zorgt ervoor dat de uitzendkracht goed gemotiveerd blijft. En natuurlijk nodigt u de uitzendkracht ook uit voor de vrijdagmiddagborrel.

6 Opleiding

Organiseert u een opleiding voor uw medewerkers? Vergeet dan niet dit door te geven aan Kei Uitzendbureau. Wij hebben ook een opleidingsbudget dat hiervoor gebruikt kan worden. Als zij ook die nieuwe kennis krijgen, heeft u daar als opdrachtgever baat bij.

7 Exitgesprek

Is het werk af of de drukke periode voorbij en heeft u de uitzendkracht niet meer nodig? Vraag dan eens hoe de uitzendkracht het gevonden heeft. Misschien krijgt u nog wel handige tips over jullie manier van werken of informatie over andere zaken die spelen op de werkvloer, maar die een vaste werknemer niet zo snel zou delen.

Natuurlijk gelden deze principes ook voor uw vaste medewerkers. Ook al staan uitzendkrachten niet direct op de loonlijst, ze werken allemaal mee aan hetzelfde doel. Vergeet daarom ook uw uitzendkrachten niet bij het uitdelen van de kerstpakketten en nodig ze uit voor de teamuitjes. U zult zien dat dit gewaardeerd wordt en een uitzendkracht die zich gewaardeerd voelt zal altijd beter werk leveren. En daar heeft uw bedrijf echt iets aan.

Dit artikel is gebaseerd op dit artikel van Hugo-Jan Ruts.

WhatsApp: 033 - 711 0600