Werkgeluk

Overzicht

Werkgeluk

Ben je gelukkig in je werk?

Je bent er zelf verantwoordelijk voor!
Werknemers die gelukkig zijn in hun werk presteren beter.

Nederlanders zijn over het algemeen gelukkig in hun werk. Uit onderzoek van TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat bijna 60% van de Nederlanders tevreden is met hun werk. 15% is zelfs zeer tevreden.

Welke rol speelt salaris bij werkgeluk?

Salaris is een belangrijk onderdeel van je werk. Maar uit onderzoek is gebleken dat er nauwelijks een verband te vinden is tussen de hoogte van het salaris en werkgeluk. Een hoog salaris maakt dus niet automatisch gelukkiger. Wel kan het je een ongelukkiger gevoel geven als het salaris niet marktconform is of niet gelijk aan vergelijkbare functies. Je hebt dan het gevoel dat je niet beloond wordt voor al het werk dat je verricht.

Welke factoren dragen dan wel bij aan werkgeluk?

Leuke collega’s, zinvol werk en het idee dat je al je talenten benut dragen allemaal bij aan werkgeluk. Helaas heb je jouw collega’s niet altijd voor het uitkiezen. Als werkgever kunt u hier een belangrijke rol in spelen door bij nieuwe sollicitatieprocedures de collega’s ook een gesprek te laten voeren met hun toekomstige collega en hen daarin ook een grote vinger in de pap te geven.

Kan je als werknemer zelf invloed uitoefenen op je eigen werkgeluk? En zo ja, wat heb je daarbij nodig?

Je hebt als werknemer zeker invloed op je eigen werkgeluk. Ga bijvoorbeeld op zoek naar de vrijheid die je hebt in je werk om zelfstandig te handelen. Mag je eigen beslissingen nemen en dingen op jouw manier doen, omdat dat nu eenmaal beter werkt dan volgens een standaard protocol? Dan kan dit jou een goed gevoel geven, wat bijdraagt aan je werkgeluk. Natuurlijk heb je niet in alle functies deze vrijheid, maar zoek naar zaken die je wel aan kan passen.

Tijdstekort is een van de grootste stressfactoren en zorgt voor minder werkgeluk. Goed je tijd indelen en op jezelf focussen zorgen ervoor dat je meer kan doen in hetzelfde tijdsbestek. Maak gebruik van deadlines en houd je er dan ook aan.

To-dolijstjes kunnen ook goed werken, omdat je dan dingen die je hebt afgerond weg kan strepen. Het is handig om per dag een lijstje te maken, maar ook per week. Als je lijstje kleiner wordt, geeft je dat ook weer een goed gevoel. Hierbij maakt het niet uit of het een grote of kleine taak was.

Iedereen houdt ervan om gewaardeerd te worden. Je zult je misschien soms afvragen of je collega’s en leidinggevende wel tevreden zijn met het werk dat je aflevert. Maar je moet eerst je eigen werk kunnen waarderen en trots kunnen zijn op jezelf voordat een ander dat kan doen.

Werk ook aan contact met je collega’s. Probeer regelmatig buiten werktijd iets leuks met elkaar te doen. Plezier in je werk en leuk contact met collega’s zorgen voor een betere samenwerking en geven je een extra reden om naar je werk te gaan.

WhatsApp: 033 - 711 0600