Kies een vestiging:

Wat zijn soft skills en waarom zijn ze zo belangrijk?

Voor elke baan heb je andere vakinhoudelijke vaardigheden nodig, de zogenoemde hard skills. Als administratief medewerker is het mooi meegenomen als je een held bent met Excel. En IT’ers kunnen als geen ander programmeren. Maar vergeet de soft skills niet! Ook die heb je nodig om het maximale uit jezelf te halen.

Soft skills

Hard skills bestaan uit de kennis en kunde die je nodig hebt om je baan uit te voeren. Soft skills zijn vaardigheden die niet zozeer gaan over wat je doet, maar over hoe je het doet. Denk aan organiseren, samenwerken en feedback geven. Heel belangrijk voor jouw werkprestaties én die van anderen. 

 

Kun je softskills ontwikkelen? 

Grote kans dat je sommige soft skills al goed beheerst en andere weer lastig vindt. Misschien ben je een kei in samenwerken, maar is timemanagement niet jouw ding. Daar is niks mis mee, je kunt natuurlijk niet overal een natuurtalent in zijn. De soft skills die je wat minder goed afgaan, kun je met een dosis motivatie verbeteren. Train ze door nieuwe dingen te proberen (zoals een project plannen) en laat je inspireren door bijvoorbeeld een teamlid dat steengoed kan presenteren.

 

Voorbeelden van belangrijke soft skills 

 

1. Communiceren

Communicatie is misschien wel de belangrijkste soft skill op elke werkplek, of je nou hostess bent, in een kledingwinkel staat of in de bouw werkt. Je hebt immers altijd wel contact met mensen. Binnen teams die niet vooruitkomen, gaat het hier vaak mis. Als je elkaar niet begrijpt, kun je immers ook niet goed samenwerken. 

 

2. Aanpassingsvermogen 

Aanpassingsvermogen maakt je flexibel en ruimdenkend. Sta je positief tegenover verandering? Dan ben je óók effectief in onverwachte situaties. Je pakt uitdagingen graag met beide handen aan.   

 

3. Timemanagement

Heb je te maken met deadlines? Dan wil je jouw werk niet te laat opleveren. Dat zorgt alleen maar voor stress. Het is niet vanzelfsprekend dat je op je eerste werkdag meteen je tijd goed weet in te delen. Stel prioriteiten en maak een efficiënte, realistische planning. Dan kom je niet ineens in tijdnood!

 

4. Leiderschap

Niet iedereen is een geboren leider. Toch is de soft skill leiderschap een belangrijke. Het houdt in dat je initiatief neemt, uitdagingen aanpakt en anderen graag ondersteunt. Dat schept vertrouwen en zorgt ervoor dat je je blijft ontwikkelen. 

 

5. Creativiteit

Creativiteit is niet alleen voor kunstenaars en schrijvers. Sterker nog, binnen elke functie is creativiteit hartstikke waardevol. Als je een creatieve mindset hebt, ben je namelijk óók een goede probleemoplosser en innovator! Kortom: met jou komt het team vooruit! 

 

Waar komen jouw soft skills tot hun recht?

Werkgevers ontvangen veel sollicitaties van professionals met dezelfde hard skills en diploma’s. Je soft skills onderscheiden je van de rest en geven jouw hard skills meer waarde! Ze vertellen namelijk óók in hoeverre je binnen de bedrijfscultuur past. Welke soft skills het beste in de smaak vallen, verschilt immers per bedrijf. Je empathie is in de zorg onmisbaar, in de IT wat minder. 

Meld je aan voor de
Vacature alert